Människan utför sina uppgifter sämre, om ventilationen är undermålig. Ett stort antal studier bekräftar detta. Liknande undersökningar bekräftar även, att hög luftkvalitet ökar människans koncentrationsförmåga och produktivitet. Att ventilera skolor innebär oftast en extra utmaning, då många personer vistas på en relativt liten yta. På en kontorsplats vistas vi på en rumsvolym om mer än 25 kubikmeter per person, medan i en skola är siffran så låg som 5 kubikmeter. Det är från dessa rumsvolymer vi hämtar luften som vi andas in.
Under en timme omsätter våra lungor ca 1500 liter luft vid stillasittande arbete. Denna luft tar vid utandning med sig kroppsegna partiklar, CO2 och fukt ut i rummet.
Läs merEn pilotstudie från Katrinelundsgymnasiet i Göteborg visar att Tubus är ”bäst i test”
En del av dessa partiklar är bakterier och virus, vilka även kan vara hälsovådliga för andra människor i vår närhet, medan andra organiska luftföroreningar påverkar våra luktsinnen på ett negativt sätt. En hel del partiklar avges även till luften från vår hud och från våra kläder. Om dessa partiklar ostört fick följa med den varma, uppåt riktade konvektionsluften från människorna i rummet, så skulle de försvinna upp mot taket och därmed lämna rummet med frånluften.
Läs merVilka typer av lösningar och produkter från InventiAir passar din lokal
InventiAir-tekniken skapar en stratifierande ventilation där ventilationen och de termiska stigkrafterna tillåts samverka. Friskluften tillförs där människorna och maskinerna finns – den förorenade och varma luften tillåts stiga mot taket och förs bort via frånluften. Detta innebär att 30-40% mer överskottsvärme kan föras bort från rummet än traditionell omblandande ventilation, samt att en effektivare borttransport av föroreningar och andra kontaminationer förbättrar luftkvalitén avsevärt.
Referenser (urval) | Produkt |
---|---|
Hagaströmsgården (Förskola) | Profimax |
Söders förskola (Förskola) | Tubus |
Ludvigsbergsskolan (Grundskola) | Tubus |
Solängsskolan (Grundskola) | Tubus |
Sörbyskolan (Grundskola) | Tubus |
Katrinelundsgymnasiet (Gymnasium) | Tubus |
Skapaskolan (Grundskola) | TubusCeiling |
Södertörns Högskola (Högskola) | Tubus |
Teknologiskt Institut (Utb. företag) | Tubus |
Vid traditionell ventilation får ej partiklarna och den varma luften lämna rummet naturligt. Då möter de istället nedåt riktad ventilationsluft, som okontrollerbart trycker ner dem till människorna igen. Det innebär att den använda luften kommer att återanvändas ytterligare.
Genom att föra in tilluften vid golvnivå, kan den förorenade luften från människor och andra värmekällor tillåtas att stiga till taknivå, för att sedan evakueras via frånluften. Ventilationsprincipen kallas för deplacerande ventilation.
Vid deplacerande ventilation förs tilluften in i rummet med relativt låg hastighet. Den låga hastigheten leder till att den samlade strömningskraften hos tilluften blir liten. I rum med många människor/stora värmelaster blir därför den samlade rörelsekraften hos rumsluften ofta större än strömningskraften hos tilluften. Då övergår därför den förväntade deplacerande funktionen lätt till okontrollerbar, omblandande ventilation.
Grundprincipen för deplacerande ventilation är också att tilluften måste vara undertempererad för att undvika omblandning. Eftersom luften tillförs rakt in i rummet, uppstår stora närzoner där människor inte kan vistas i, på grund av drag.
Då du var först kommer vi att kontakta dig inom kort.
Välkommen tillbaka i morgon och försök igen